Vinarska - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Ireen Dekker - WaarBenJij.nu Vinarska - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Ireen Dekker - WaarBenJij.nu

Vinarska

Blijf op de hoogte en volg Ireen

17 Februari 2014 | Tsjechische Republiek, Brno

Hee Allemaal!

Ik zit nu al anderhalve week in Brno!
Woensdag 5 februari ging met Xander, mn ouders en Xander zn vader naar het vliegveld in Eindhoven. Met m'n twee koffers en handbagage dus zo'n 45 kilo zal het wel geweest zijn haha.
Bij het inchecken kwam ik mn kamergenootje tegen waar we samen met m'n zusje wat mee zijn gaan lunchen. Daarna moest ik gaan boarden en dus afscheid nemen van Xander, dat was wel heel lastig. Maar gelukkig komt hij met Pasen langs! :)

De reis was niet zo bijzonder na anderhalf uur stond ik al op Tsjechische bodem! Vervolgens naar het hotel gegaan en op zoek gegaan naar avondeten en een beetje rondgewandeld. Het voelde meer als een vakantie met mn ouders. De volgende dag wat dingen bezocht in Brno en uit eten met Rosaline m'n kamergenootje en m'n ouders. De dag erna besloten we naar Praag te gaan, want Brno is niet zo heel groot en ook niet zo toeristisch. De treinreis duurde iets meer dan twee en half uur, best lang. Maar het ging prima en overal stoken ze de verwarming lekker hoog, dus ook in de trein ;) Toen we aankwamen scheen er een lekker zonnetje en het was gezellig druk. Vervolgens gingen we de high lights bezoeken die m'n moeder had opgezocht, echt super mooi!!!! Ik wist niet dat Praag zo mooi was!
De volgende dag was het d-day, ik ging dan eindelijk naar m'n kamer. Naar Vinarska the Halls of Residence! Ik wist dat ik een gerenoveerde kamer had, maar geen idee verder. Het bleek er wel prima uit te zien. Een beetje saai en ouderwets. Maar we hebben tenminste een normale douche en wastafels. Dat kun je van alle andere kamers niet zeggen.. Daar zit de wastafel in de douche en het was supersmerig toen ze aankwamen. Bij ons was het ook nog schoon! Om de kamer een beetje aan te kleden en wat kookspullen te halen gingen we naar ikea, met de taxi want ik had nog steeds geen idee hoe het openbaar vervoer werkt in het Tsjechisch..
We zijn die avond nog uit eten geweest in een heel leuk tentje, waar ik denk ik wel vaker ga komen, want ze hebben er heel veel cocktails!
Vervolgens moest ik alleen naar huis, naar Vinarska, omdat m'n ouders in het hotel sliepen en ik min of meer verhuisd was. Dat was wel een beetje naar, maar ik zou de volgende dag nog met ze lunchen. Toen kwam het echte afscheid, het regende ook nog dus het paste echt bij m'n stemming.
Gelukkig had ik daarna wel snel afleiding: de Brno city game begon! Een spel door de stad met 10 vragen die je in groepjes van 6 ong. moest beantwoorden. Ik was met twee italianen, mexicaanse, nederlandse en een jongen van de USA. Redelijk gemixt dus. Daar gingen we op pad door de regen.. Aan het einde verzamelden we in een pub en hoorden we de uitslag, niet gewonnen maar ach. Je had weer wat mensen leren kennen.

Maandag was de admission day, dat betekent telefoon met simkaart regelen, transport pass, inschrijven voor ESN en veel praatjes over wat je allemaal moet regelen en hoe dingen werken. Best interessant, maar ook een beetje saai. Gelukkig was er die avond een party in the basement waar ik nog even ging kijken maar al snel belande ik op een kamer met allemaal hongaren met palenka en vodka! Haha super gezellig, maar ben best vroeg naar bed gegaan met al die indrukken.
The basement is trouwens de kelder van Vinarska, je mag officieel geen feestje organiseren in je kamer dus vandaar dat daar de kelder voor is. Daar wordt ook elke week beerpong gespeeld, ik heb al 1 keer dik verloren daarmee dus nog even oefenen haha.

Dinsdag had ik een survival czech language course en een tour door Brno. Tijdens de les heb ik twee belgische meisjes leren kennen echt super gezellig! De tour was niet zo interessant, maar ach zo ken je de stad nog een beetje beter.'s Avonds was dan het eerste echte feestje. Een valentijnsfeest. Van te voor werd er goed ingedronken oftewel pre-drinking with vodka om daarna met z'n allen in een bus te proppen naar het feestje. Je kreeg daar naamplaatje, ik had Barbie en moest dus opzoek naar Ken. Heel toevallig was dit de buddy waar ik aan gekoppeld was, dus die eindelijk ook ontmoet haha.

Woensdagmiddag had ik een tour door m'n faculteit. Was een beetje saai maar wel handig. Nu weet ik waar de bieb zit en al dat soort dingen. Verder ook nog een training over Blackboard wat hier het IS-system heet. 's Avonds was er een movienight en kregen we een tsjechische film te zien, wel met engelse ondertiteling haha. Het was een aparte film zullen we maar zeggen..

Donderdag was ik heel de dag vrij en ben ik met Clara een duits meisje een beetje door de stad gelopen en een beetje boodschappen gedaan. Die avond was er een international dinner en moest je iets klaarmaken van je eigen land. We wilden gehaktballen maken en pannenkoeken, maar het was een beetje mislukt.. Gelukkig hadden andere landen wel heel veel mee gebracht en heb ik dus vanalles geproefd. Echt superleuk. Die nacht ging we uit in Two faces, de bekendste club voor Erasmus students. Van te voor natuurlijk weer pre-drinking haha. In de club kreeg je gratis champagne en er was ook een zwembad.. haha.

Op valentijnsdag had ik wel een beetje een kater en was supermoe. Ben nog een beetje gaan winkelen met Clara en daarna uit eten geweest met Rosaline en Clara in een superleuk tentje. Het was helemaal versierd met hartjes haha. We hadden vervolgens afgesproken om met andere Nederlanders en Belgische meisjes de film Valentine's Day te gaan kijken. Heerlijk een avondje relaxen. Helaas toen we wilden gaan slapen, bleken onze buren een feestje te hebben.. Dus geen hele goede nacht gehad. Maar de volgende ochtend hing er een briefje met: 'we are so sorry, if you want to kick our asses you can do that'. Dus ik was ook niet boos meer haha.

Zaterdag hadden we een tour door de brouwerij, het was best saai want allemaal machines stonden uit en die man die de tour gaf was niet te verstaan.. Maar daarna kregen we bier en ik zat met 2 meisjes uit Litouwen die ik nog niet kende en een hongaarse meisje waar ik t goed me kan vinden aan tafel dus dat was wel heel gezellig!
Toen kwam de tomorrowlandstress haha, maar ik heb een kaartje jehoe! Dus toch niet voor niets 2 uur achter de computer gezeten..
Daarna ben ik naar the basement gegaan voor beerpong, waar ik dus dik verloren heb haha. Daarna zijn we wat cocktails gaan drinken superlekker!

Zondag was een beetje een skype dag haha. Ik heb een geprobeerd aan m'n thesis te werken, maar dat is mislukt.. Want ik heb geskyped met Ellen, mn vader, Lisa en Xander haha. Heerlijk om weer wat dingen over thuis te horen en hoe het met iedereen gaat. Ook heb ik al m'n eerste ansichtkaart van m'n ouders gehad haha: Groetjes uit Goes!
We zijn die avond uit eten geweest met finse meisjes en een finse jongen, meisje uit USA, hongaarse meisje, duits meisje, m'n kamergenootje en een pools meisje bij de brouwerij. Heel gezellig! Daarna zijn we waterpijp gaan roken in the Happy tea house! Dat is echt een geweldige tent en ga ik aan iedereen laten zien die langskomt! Het is supergezellig en de sfeer is top!

Vandaag begonnen dan de eerste lessen en ik heb net academic english gehad dat was wel leuk. Nu zit ik in de bieb en moet eigenlijk aan m'n thesis werken.. En om 17.00 heb ik nog Tsjechische politiek.. We gaan kijken hoe dat is haha

Zoo dat was het voor nu even. Ik hoop dat jullie een beetje beeld hebben hoe het hier is. Ik zal binnenkort nog wat foto's posten op facebook!

Ik heb nu trouwens een Tsjechisch nummer: +420 720 379 512
En m'n adres mochten jullie dat willen weten is:
Koleje Vinarska
Vinarska 5/A1
60300, Brno
Czech Republic

Tot snel allemaal! Ik mis jullie! en als je me wil bereiken kan dat het best via facebook, want ik heb geen wifi in Vinarska..
xxxxxxxxxxxxxxx!



  • 17 Februari 2014 - 13:42

    Jet:

    Hey Ireen!

    Wat een heerlijke verhalen, nu al! Echt heel leuk dat je al zo ontzettend veel mensen hebt ontmoet.
    Succes met je thesis, want zo te lezen heb je het nodig.
    Gaat helemaal goed komen met jouw reis!

    xxx

  • 17 Februari 2014 - 15:21

    Brobert:

    Klink goed Ireentje!

    Wel balen van die Thesis haha. Beter snel afmaken en dan voluit genieten! Komt goed met die goedkope Pilsner Urquell! :)

    Zàijiàn uit HK!
    Robert

  • 17 Februari 2014 - 16:36

    Elly Dekker:

    Heey Ireen,

    Goed om dit van je te lezen. Ik ben blij dat je al zoveel mensen ontmoet hebt en...dat je je engels op kan halen in Tjechië. Heel veel succes ook met je thesis! groetjes xx mama.

  • 25 Februari 2014 - 12:55

    Janny:

    Hoi Ireen.
    Xander stuurde me de link,wat leuk om je op deze manier te volgen.
    Goed te weten dat je je draai al een beetje hebt gevonden!
    Van tijd tot zal ik hier komen lezen en reageren.
    Ik zag je adres hier ook voorbij komen ,da's mooi,kan ik je een kaartje sturen.
    Veel succes met alles waar je mee bezig bent......
    Groetjes Janny en Nico xxx

  • 06 Maart 2014 - 21:30

    Manon:

    Ireneke!
    Wat heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Tot nu toe voldoe je ook volledig aan de verwachtingen die ik van jouw reis had; drinken, feestjes, nog wat meer drinken en feestjes en het gezellig hebben met een heleboel mensen!
    Ga fijn verder met genieten en ik hoop je snel weer te spreken op skype!
    Dikke liefs,
    Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 3193

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Brno

Landen bezocht: