Spring is coming - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Ireen Dekker - WaarBenJij.nu Spring is coming - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Ireen Dekker - WaarBenJij.nu

Spring is coming

Door: Ireen Dekker

Blijf op de hoogte en volg Ireen

08 April 2014 | Tsjechische Republiek, Brno

Heee Allemaal!

Woow ik schrok echt, mn laatste blog was 10 maart.. Dat is alweer bijna een maand geleden..Dus het is echt tijd voor een nieuwe!

Ik was vorige keer gebleven dat Lisa wegging, dat is dus al een tijd geleden. Dus ik ga zeker dingen vergeten te zeggen haha, maar ik zal proberen zoveel mogelijk te vertellen.

Zoals veel mensen misschien al weten, mijn bachelor thesis heb ik inmiddels gehaald!!! Superblij mee, dus nog maar 12 punten te gaan en ik ben afgestudeerd!

Die week nadat Lisa wegging was vrij rustig geloof ik.. Natuurlijk op de vaste dag woensdag uit geweest en ook op donderdag, want er was een verjaardagsfeestje. Was heel gezellig, maar ben vroeg weggegaan, want de dag erna moesten we weer vroeg op om naar Boedapest te gaan! Ik ging met Pauline en daar zouden we Vera zien die uit Boedapest komt. Het was echt een geweldig weekend! Ik had de stad al een paar keer gezien, maar het is toch weer anders en voor mn gevoel ik heb ik nu eindelijk echt alles gezien. We zijn vrijdag beetje rond gaan lopen en uit eten geweest en daarna drankje gedaan in Szimpla, 1 van de meest vette pubs waar ik ooit ben geweest! Alles van de vuilnisbelt hebben ze daar opgehangen en het is nog mooi ook haha. De dag erna sightseeing in het Buda gedeelte en daarna hebben we Vera ontmoet en zijn we wat drankjes gaan doen in andere leuke pubs! Vervolgens gingen Paulin en ik op zoek naar eten en zouden we Vera 's nachts weer zien om uit te gaan! Dus wij nog even uitgerust in ons hostel om de avond aan te kunnen. Was een hele vette avond in een te gekke club waar ik zeker nog eens heen wil. Zondag was hangover day en zijn we de hele dag in een badhuis geweest, heerlijk! En maandag gingen we weer terug.

Daarna was er een weekje zonder tripjes, maar wel 4 keer achter elkaar uitgeweest haha. Natuurlijk op woensdag, eerst bleven er ongeveer 8 mensen eten en hebben we een soort kaassoufle's gegeten heel typisch voor hier. Donderdag was er de biermarathon, ik voelde me nog niet helemaal top van woensdag maar we gingen ertegen aan. Je moest een groepje van 4 mensen hebben en daarmee naar een paar pubs en een vraag beantwoorden. Wanneer goed 3 halve liters, fout 4 halve liters. Ik zat in een groepje met Ryan (Engeland), Judit (Hongarije), Loulou (Belgie) en Nori (Hongarije) onze cheerleader die niet meer dronk haha. Het was echt supergrappig want Loulou voelde zich ook nog niet helemaal goed en bij Ryan ging het drinken ook niet lekker. Dus Judit dronk uiteindelijk telkens het meeste en we hoefden er trouwens telkens maar 3 te drinken. Dus we gaven maar door en door, maar het meeste belande bij Judit ;)
Ik kon helaas niet veel van de afterparty meemaken, want de dag erna had ik conflict management.

Conflict management is beetje apart vak. Je moet de VN naspelen. Je krijgt van te voren een land toegewezen en er is natuurlijk een conflict. JIj moet reageren zoals het land dat zou in dit conflict. Maarja ik weet niets van Zuid-Korea en welke rol dit speelt in het Oekariense conflict. Ik had de rode draad natuurlijk opgezocht, maar ik tijdens het vak had ik een totale black-out. Ook omdat alles in het Engels is, dus wens me succes voor 18 april dan heb ik dit vak weer. Dan ben ik de UK in het conflict tussen China en Japan. Ik moet eerst dat conflict maar eens onderzoeken...

Vrijdag en zaterdag ben ik ook uit geweest. Zaterdag heb ik een cultdagje in Brno gedaan met Loulou en Nori. We zijn in het labyrint onder de grond geweest, hebben een drankje gedaan op het terras op een superhoog gebouw in de stad. We hadden echt supermooi uitzicht. We hebben ons eerste ijsje gegeten, kortom een topdagje. Zondag was het niet zo mooi weer en heb ik eigenlijk niets gedaan haha, maar s avonds hadden we onze sleepover! Ik ging bij Loulou en Pauline slapen en Nori ging ook der matras verslepen naar hun kamer. We hebben lekker series gekeken, chocolade en chips gegeten haha.

De week erna stond er eigenlijk geen tripje op de planning maar Nori vroeg of ik mee wilde naar Praag dat weekend en tja ik ga er met Xander ook heen. Maar besloot toch te gaan, want we zouden het nachtleven gaan ontdekken. We vroegen Clara (Duitsland) ook mee en we zouden met zn 3en gaan.
Maar eerst ging ik vrijdag nog naar de dierentuin van Brno met Nori, Loulou en Pauline! En daar gingen we natuurlijk geiten kijken! Jaaa want Nori had het er de hele week al over om geiten te aaien. Meestal niet het eerste waar je aan denkt bij een dierentuin, maar zij wel. Dus we hadden al de hele week de grootste lol dat we geiten zouden gaan aaien ;)
Eerst hebben we een beer, tijgers en allemaal andere leuke dieren gezien en toen kwam het dan: GEITEN. En ik moet zeggen het was echt superleuk, je kon ze aaien, optillen en er zaten echt superlieve kleintjes bij. Daarna hebben we ook nog een giraffe geaaid, dus onze dag was geslaagd!

Toen kwam Praag! We hadden echt supergoed weer! Clara was al heel vaak in Praag geweest dus zij heeft ons rondgeleid, best wel makkelijk haha. Dus we hebben zeg maar heel het grote gedeelte gezien die dag en nog een drankje gedaan aan het water en gegeten op een boot! Daarna wijn gekocht om in het hostel te drinken voor het uitgaan, mocht eigenlijk niet. Dus Nori verstopt wel een fles wijn onder haar jas, viel hartstikke op en Clara en ik lagen in een deuk maar we waren veilig binnen gekomen. Toen opgetut, wijn gedronken en ik had van een vriend die in Praag gewoond had de tip gekregen om naar Vanity te gaan, een cocktailbar. Dus wij daar naartoe, daar werden we wel een beetje aangeschoten en ik viel zelfs in slaap omdat ik zoo moe was. Maar Clara gaf me vodka om er boven op te komen dus we gingen vervolgens naar de club. Eigenlijk was de club best wel shit, maar ik kwam natuurlijk mensen uit Tilburg tegen! Dus ik heb daar heel de avond mee gekletst en er waren nog andere mensen van Erasmus in die club. Dus ik had wel een leuke avond.
Zondag zijn we door het kleine gedeelte gelopen, door een park op de berg waar we stad goed konden zien. En daarna het kasteel en de kerk. Vervolgens zijn we moe in het park aan het water gaan liggen haha en daarna op het plein waar live muziek was! Een hele goede afsluiter van het weekend!

De week erna heb ik eigenlijk best veel in de bieb doorgebracht, want ik had een presentatie die volgende maandag over het verschil in media tussen Tsjechie en NL, daar wist ik dus echt niets vanaf. Verder was er ook een tequila party en donderdag was the famous TRAM party. Jaa je hoort het goed een tram party! Er zijn 3 universiteiten in Brno en ieder had zijn eigen tram met 2 wagonnetjes. Je mocht eigenlijk geen wijn meenemen, maar Loulou had een grote tas dus daar hadden we het in verstopt. Ook kreeg je een gratis biertje dus helemaal prima. Er was een dj in deze tram en ook een bar. Tussendoor stopte de tram om alle mensen te laten plassen in de bosjes, te roken en even te bekomen van de krapheid. Want zo'n tram is niet echt groot. In die tijd op het veld dronken Loulou en ik onze wijn haha. Het was echt een te vet feestje, het was zoo raar dat het zoo leuk was. Ik heb een shotje op zn kop gedaan, omdat iemand dat voorstelde dus hoepla op zn kom en Ryan goot het shotje in mijn mond haha. Er kwam ook iets in mn oog maar maakt niet uit. Het was wel een geluk dat we bij de bar stonden, daar was het vrij rustig. Ik heb van veel andere mensen gehoord dat ze half platgedrukt werden, omdat het zo klein was. Dan is het feestje toch heel anders denk ik..

De dag na de tramparty ging ik naar Krakau met Kenny, Lotte, Robert (Nederlanders) en Maria ( Estland) en daar zouden we Andrea (Mexico) nog ontmoeten. We waren allemaal behoorlijk moe van de tramparty, maar we moesten maar een beetje slapen tijdens de 6 uur durende reis. Daar aangekomen geen idee hoe we precies bij het centrum moesten komen, dus we zijn gaan lopen en kwamen bij het Wawel kasteel uit. Supermooi, het lijkt wel of het uit allemaal verschillende delen bestaat! Vervolgens het centrum gaan zoeken en daar uit eten geweest. Kenny had een NL pub gevonden op internet, dus daar gingen we naar zoeken, maar het is helaas niet gelukt haha. Dus we hebben nog een drankje gedaan in een andere pub. Heel toevallig kwamen we onderweg ook Andrea tegen, die we dag erna weer zouden ontmoeten om naar Auschwitz te gaan.
De volgende ochtend dus vroeg op om naar main station te gaan en daar vervoer te vinden naar Auschwitz, uiteindelijk een minibusje gevonden die ons voor ong. 3 euro daar naartoe kon brengen. Daar aangekomen was het heel vreemd. Er stonden best wat normale woonhuizen omheen, we zagen een hotel en een pizza restaurant.. We moesten een uur wachten op onze tour dus we hebben uiteindelijk maar iets in dat restaurant gegeten. Daarna gingen we met een Engels sprekende gids de tour doen, je kreeg een headsetje op zodat zij niet hoeft te schreeuwen. Dat zou ook vrij ongepast zijn.
Je weet opzich best wel goed wat daar gebeurt is, maar wanneer zij wat meer details vertelt en ook aantallen noemt en je ziet foto's komt dat toch heel hard binnen. Het was een hele indrukwekkende dag. Ze hadden bijv. alle schoenen van alle slachtoffers verzameld en die in een soort glazen loods gedaan, waardoor het echt goed tot je doordringt.. en je ziet ook babyschoentjes en andere kinderschoentjes wat het natuurlijk alleen nog maar meer verschrikkelijk maakt. Ook kregen we rondleiding door block 11 hier werden alle straffen uitgevoerd, echt heel naar om te zien..
Daarna gingen we naar Birkenau, want Auschwitz is eigenlijk het kleine kamp, daar is een soort museum van gemaakt en Birkenau is het grote kamp. Daar staan nog een aantal blocken zoals ze echt waren en de resten van de crematoria en een memoriam. Heel indrukwekkend als je ziet hoe groot het was en hoeveel mensen er in 1 block sliepen..

DAarna zijn we voor de afleiding na de busreis een beetje door het winkelcentrum gaan wandelen en nog uit eten geweest. Ook nog even langs de supermarkt voor de Poolse Vodka, want daarvoor moet je toch naar Polen en wat wijn, want we gingen uit! Eerst een drankspelletje gedaan in het hostel en daarna naar de club. Heel toevallig kwamen we daar ook alle andere Erasmusstudenten tegen die met een georganiseerde reis gingen. Dus het was 1 grote Erasmusparty in Krakau, superleuk!!!
Zondag hebben we rustig aan gedaan en de rest van de stad gezien.
Maandag gingen we weer terug met de 6 uur durende busreis en daarna had ik mn presentatie die gelukkig goed is gegaan!

Deze week is het weer woensdag party en van het weekend ga ik naar Wenen met Pauline! Verder staat er nog niet heel veel op de planning maar dat komt altijd vanzelf wel! :)

Oow en ik zal nog even vertellen waar de titel van deze blog over gaat haha. Want in Brno mogen pas vanaf april alle terrassen geplaatst worden, dus sinds deze week zie je overal terrasjes en ook de bomen staan in bloei dus het mooie weer komt eraan en lekker drankjes drinken buiten! :)

Tot heeeel snel!

xxx! Ireen


  • 08 April 2014 - 16:29

    Lisa:

    Haha Spring is coming, heel toepasselijk sinds Game of Thrones weer is begonnen xD

  • 08 April 2014 - 17:27

    Elly Dekker:

    Heey Meisie, leuk om dit verslag te lezen. Tjee wat doe je veel en wat zie je veel! Ik ben wel benieuwd naar Brno in de lente! Maar hier is het ook mooi weer hoor. Alleen nu even niet! Groetjes ook van opa en oma!

  • 08 April 2014 - 19:05

    Jet:

    Hey Ireen!

    Super leuk om al je belevingen te lezen weer. Maar pfooeee wat doe jij veel partyen zeg haha, echt leuk dat je zoveel mensen hebt ontmoet.
    En wat betreft je vakken. Wat meer vertrouwen in je Engels, dat kan jij prima, misschien handig om nog wat begrippen uit je hoofd te leren (doe je vast al :P ) En wellicht dat de UK deze keer makkelijker is dan Zuid- Korea.
    Heel veel plezier nog!
    xxxxxx Misss you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ireen

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 3209

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

Studeren in Brno

Landen bezocht: